Mi történik, ha a kiadott csomagajánlat eltér a banki beadott terméktől?

A Money Network tanácsadói felelőssége és pontos tájékoztatási kötelezettsége minden termék esetében a banki beadás pillanatáig tart.

A beadás után bekövetkező módosításokért – legyen az hitelösszeg-, konstrukció-, kamat- vagy egyéb paraméterváltozás – a felelősség már a bankot terheli, hiszen a hitelbírálati folyamat során a bank jogosult eltérő döntést hozni.


1. Változás a banki beadás előtt
Ha az ügyletben a banki beadás előtt változás történik, akkor mindig új ajánlatot kell készíteni, az alábbi esetekben:
  • módosul a forrásösszetétel;
  • változik a hitelösszeg;
  • változik a konstrukció vagy a kamat;
  • másik bankba kerül beadásra az ügylet, amelyik eddig NEM szerepelt az aktuális tájékoztatásban.

Fontos, hogy a tájékoztatás és a ténylegesen beadott termék mindenben egyezzen.

Ha ettől eltérés történik, az elszámolás nem lesz összhangban, és nem tudjuk érvényesíteni például az adott termékhez tartozó jutalékot sem.

Például: személyi kölcsön jutalékot nem tudunk elszámolni egy babaváró hitelre, még akkor sem, ha a két termék banki logikája hasonló.

2. Változás a bankfióki befogadáskor
Előfordulhat, hogy a bankfiókban befogadáskor derül ki, hogy az ügyfél mégsem jogosult valamely kedvezményre vagy támogatott termékre, ezért az ügylet más formában kerül beadásra (például támogatottból piaci konstrukció lesz).
Ilyen esetben is még a beadás napján új csomagot kell készíteni, hogy a beadott ügylet megfeleljen a tájékoztatásnak.
Ez elengedhetetlen a helyes elszámoláshoz és a jogszabályoknak megfelelő ügyfél-tájékoztatáshoz.

3. Hiteligény- vagy hitelösszeg-eltérés kezelése
  • Legfeljebb 20% eltérés esetén (például személyi kölcsön összege változik)
  •  → ezt a Back Office kezelni tudja, nem szükséges új ajánlat.
  • 20%-ot meghaladó eltérés esetén (BANKI BEADÁS ELŐTT)
  • → kérjük, állts össze új csomagot
  • 20%-ot meghaladó eltérés esetén (BANKI BEADÁS UTÁN)
  •  → kérjük, hogy az ELSZÁMOLÁSI JUTALÉK TÉTEL MELLÉ TÖLTSD FEL a bank által érkeztetett igénylési dokumentumot és  a bank által - ügyfélnek küldött hivatalos tájékoztatót vagy értesítőt is csatoljátok, amely igazolja az új összeget vagy paramétert

4. Változás a banki beadás után

A banki beadás után bekövetkező módosításokat – például:
  • hitelösszeg változás (kevesebb vagy több),
  • futamidő változás,
  • konstrukcióváltás,
  • adóstárs bevonása vagy törlése,
  • banki bírálat miatt történő új feltételek,
már nem terheli felelősség a tanácsadóra, mert ezek a bank döntési jogkörébe tartoznak.

5. Az ajánlat érvényessége és frissítési kötelezettség


Ezen időszak letelte után – a piaci környezet folyamatos változása miatt – új ajánlatot kell készíteni beadás előtt.

Új ajánlat szükséges akkor is, ha:

  • a forrásösszetétel módosul,
  • változik a hitelösszeg,
  • változik a futamidő,
  • módosul bármely olyan paraméter, amely a kamatra vagy törlesztőrészletre hatással van.

Ez azért fontos, mert egy ügyfél döntését alapvetően befolyásolja például:
  • a 20 éves és a 30 éves futamidő közötti különbség,
  • a változó hitelösszeg,
  • a forrásösszetétel módosulása,
  • a kamatkörnyezet változása.

A prudens, átlátható, jogszabályoknak megfelelő ügyfél-tájékoztatás csak akkor biztosítható, ha az összehasonlításokat és számításokat mindig a valós, aktuális hiteligény alapján végezzük el