Mi történik, ha a kiadott csomagajánlat eltér a banki beadott terméktől?
A Money Network tanácsadói felelőssége és pontos tájékoztatási kötelezettsége minden termék esetében a banki beadás pillanatáig tart.
A beadás után bekövetkező módosításokért – legyen az hitelösszeg-, konstrukció-, kamat- vagy egyéb paraméterváltozás – a felelősség már a bankot terheli, hiszen a hitelbírálati folyamat során a bank jogosult eltérő döntést hozni.
1. Változás a banki beadás előtt
Ha az ügyletben a banki beadás előtt változás történik, akkor mindig új ajánlatot kell készíteni, az alábbi esetekben:
- módosul a forrásösszetétel;
- változik a hitelösszeg;
- változik a konstrukció vagy a kamat;
- másik bankba kerül beadásra az ügylet, amelyik eddig NEM szerepelt az aktuális tájékoztatásban.
Fontos, hogy a tájékoztatás és a ténylegesen beadott termék mindenben egyezzen.
Ha ettől eltérés történik, az elszámolás nem lesz összhangban, és nem tudjuk érvényesíteni például az adott termékhez tartozó jutalékot sem.
Például: személyi kölcsön jutalékot nem tudunk elszámolni egy babaváró hitelre, még akkor sem, ha a két termék banki logikája hasonló.
2. Változás a bankfióki befogadáskor
Előfordulhat, hogy a bankfiókban befogadáskor derül ki, hogy az ügyfél mégsem jogosult valamely kedvezményre vagy támogatott termékre, ezért az ügylet más formában kerül beadásra (például támogatottból piaci konstrukció lesz).
Ilyen esetben is még a beadás napján új csomagot kell készíteni, hogy a beadott ügylet megfeleljen a tájékoztatásnak.
Ez elengedhetetlen a helyes elszámoláshoz és a jogszabályoknak megfelelő ügyfél-tájékoztatáshoz.
3. Hiteligény- vagy hitelösszeg-eltérés kezelése
- Legfeljebb 20% eltérés esetén (például személyi kölcsön összege változik)
- → ezt a Back Office kezelni tudja, nem szükséges új ajánlat.
- 20%-ot meghaladó eltérés esetén (BANKI BEADÁS ELŐTT)
- → kérjük, állts össze új csomagot
- 20%-ot meghaladó eltérés esetén (BANKI BEADÁS UTÁN)
- → kérjük, hogy az ELSZÁMOLÁSI JUTALÉK TÉTEL MELLÉ TÖLTSD FEL a bank által érkeztetett igénylési dokumentumot és a bank által - ügyfélnek küldött hivatalos tájékoztatót vagy értesítőt is csatoljátok, amely igazolja az új összeget vagy paramétert
4. Változás a banki beadás után
A banki beadás után bekövetkező módosításokat – például:
- hitelösszeg változás (kevesebb vagy több),
- futamidő változás,
- konstrukcióváltás,
- adóstárs bevonása vagy törlése,
- banki bírálat miatt történő új feltételek,
már nem terheli felelősség a tanácsadóra, mert ezek a bank döntési jogkörébe tartoznak.
5. Az ajánlat érvényessége és frissítési kötelezettség
Ezen időszak letelte után – a piaci környezet folyamatos változása miatt – új ajánlatot kell készíteni beadás előtt.
Új ajánlat szükséges akkor is, ha:
- a forrásösszetétel módosul,
- változik a hitelösszeg,
- változik a futamidő,
- módosul bármely olyan paraméter, amely a kamatra vagy törlesztőrészletre hatással van.
Ez azért fontos, mert egy ügyfél döntését alapvetően befolyásolja például:
- a 20 éves és a 30 éves futamidő közötti különbség,
- a változó hitelösszeg,
- a forrásösszetétel módosulása,
- a kamatkörnyezet változása.
A prudens, átlátható, jogszabályoknak megfelelő ügyfél-tájékoztatás csak akkor biztosítható, ha az összehasonlításokat és számításokat mindig a valós, aktuális hiteligény alapján végezzük el.